
Bedford Bussens livsforløb:
i 1936 søgte man om tilladelse til busdrift fra Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring. Det var Skagensbanen og DSB, der i samarbejde søgte om tilladelsen til busdriften – man fik koncessionen d. 3 december og busdriften kunne begynde d. 22 maj 1937.
Bussen blev bestilt hos J. Ørum-Petersen d. 13 Februar 1937 i Herning til en kostpris på 13.800,00 kr, og kunne leveres allerede d. 14 Maj 1937:

KAN OGSÅ SES I GALLERIET
Bussen kørte på ruten Jerup – Mosbjerg – Sindal – Hjørring
På hverdage kørte bussen 2 ture, mens den om søndagen kørte 3 ture – køreturen varede ca. 1 time hver vej.
Startprisen for en billet var 8 øre pr. km for de første 10 km, herefter var det 7 øre pr. km for de næste 10 km, og til sidst 6 øre pr. km for den resterende del af ruten.
I September 1938 blev busruten ændret – man kørte da i stedet fra Ålbæk – Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring.
2. Verdenskrig & Marshall-hjælp:
I ca. midten af 2. verdenskrig (fra 1. april 1942) blev der kun kørt én tur dagligt; fra Ålbæk – Tuen – Mosbjerg – Hjørring.
Dette gjorde man frem til 1946 da der var mangel på benzin og dæk – dermed modificerede man bussen så den kunne forsynes ved gasgenerator.
Efter 2. verdenskrig kom Amerikanerne med Marshall-hjælpen, en social- og økonomisk håndsrækning til store dele af de vestlige lande, som en start på globalisering og en amerikanisering.
– med Marshall-hjælpen, da kunne bussen repareres i 1946-47 efter det store slid.
Sæderne blev betrukket med nyt rødt stof og der blev lagt nyt linoleum gulv m.m.
En tid med turistkørsel
I 1950’erne blev bussen flyttet til Skagen. Den blev registreret til turistkørsel og fik P 8853.
Herefter blev bussen brugt til at køre børn fra Hulsig og Gl. Skagen i skole i Skagen – børnene blev kørt hjem mens der var lang spisepause.
Bussen anvendes også til kørsel med turister, hånd- og fodboldspillere – den blev sågar brugt som værkstedsvogn til at køre mekanikere og værktøj til garagen i Ålbæk.
– P 8853 blev afmeldt d. 29 september 1962.
Veteranbussen:
Bussen blev registreret som veteranbus d. 7 juni 1963 med PK 8003 – man ændrede bussens nummer SB 8 til SB 18 omkring 1960’erne.
Veteranbussen blev opbevaret hos Skagensbanen og kørte ved særlige lejligheder frem til 2005:
– Turistforeningernes årsmøde i Grenå
– J. Ørum-Petersens jubilæum i 1974
– Tv serien “Fiskerne” i 1977
– Skagen Handelstands 75 års jubilæum i 1987
– Ålbækvejens jubilæum
– Skagensbanens 100 års jubilæum
I 2005 blev busgaragerne i Skagen fjernet, og bussen blev overdraget til Skagen By- og Egnsmuseum.
Man søgte om midler til at få bussen køreklar og indregistreret igen. Dog kunne den ikke indregistreres uden, at der var blinklys i retningsviserne.
Fra veteranbus til personvogn
Den 10 april 2008 blev bussen indregistreret som personvogn for over 9 personer med ZJ 34015
– I 2011 gjorde et sponsorat, at der kunne erhverves en veteranplade, så bussen igen fik sin oprindelige P 239 som den fremstod i 1937.
Bussen blev brugt til at køre guidede ture i Skagen for Kystmuseet indtil Maskinrummet købte bussen i 2023
Bedford bussen i TV og Film
Bedford bussen har medvirket i TV serier og filmoptagelser:
– 1977: “Fiskerne” (TV serie)
– 2014: Hovedperson i “Rutebil på afveje” (TV Serie på TV2 Salto)
– Sommer 2020: “Badehotellet” (TV Serie: Sæson 8, Episode 1)
– Sommer 2021: “Hvidstens gruppen 2: De efterladte” (Film)












Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.