Menu Luk

Hein – G17

Skibsmotor ~ Randers, Danmark

  • Årgang: Ca. 1915-1930
  • Drivkraft: Diesel
  • Motor: 1-Cylindret, 4-Takt
  • Ydelse: 7 HK (420 o./min)
  • Vægt: Ca. 800 Kg

Virkemåde: 

  • Smøring: Omløb
  • Tænding: Glødehoved
  • Indsprøjtning: Lav trykforstøvning
  • Køling: Fersk- eller søvand
  • Boring: Ukendt
  • Slaglængde: 700 mm
Kategori: Tags: , ,

* Motoren har været anvendt på skibe og kuttere.

Firmaet blev grundlagt af H. H. Hein  i Gråsten i 1878. 

Firmaet var i første omgang et jernstøberi med et tilhørende maskinværksted. Her fremstillede man blandt andet ovne, og maskinværkstedet fremstillede landbrugsmaskiner. Den første motor blev sandsynligvis fremstillet 1886.
– I 1888 opførte man nye bygninger, hvor der var syv mand beskæftiget.

I 1890 blev virksomheden udbygget til en egentlig motorfabrik.
Der var tale om fabrikation af stationære petroleumsmotorer til landbruget. Det gik op og ned med denne virksomhed, for i 1895 gik den konkurs. I nogle år forsøgte man at drive værkstedet videre som reparationsværksted med nogle lærlinge, men dette var dog forgæves. I 1899 tog Hein en tur til Tyskland, hvor han arbejdede på Gruhlwerk I Rhinlandet. Han kom hurtigt tilbage og etablerede sig i 1900 i Randers.

I Randers begyndte Hein straks en egentlig motorproduktion af stationære, men også marinemotorer. Der blev hurtigt pladsmangel, og allerede i 1906 byggede man en ny fabrik på i Randers og ekspanderede kraftigt de næste år. På det tidspunkt var begge hans sønner, Hans og Peter Hein, også optaget i firmaet – dermed omdøbte man firmaet til at hedde H. Hein & Sønner A/S.

I 1912 blev det oprindelige firma delt i to dele: H. Hein sen Motorfabrik og H. Hein & Sønner Motorfabrik. H. H. Hein udtrådte af sit firma og startede sin egen motorproduktion på Århusvej i Randers.

Efter en betalingsstandsning i 1916, da blev H. Hein sen Motorfabrik overtaget af fabrikant Kristian Eriksen, som tidligere havde været ansat hos Kramper og Jørgensen. Firmaet fortsatte til 1920 under navnet Hein sen Motorfabrik, men skiftede herefter navn til Randers Motorfabrik.

I 1940 blev virksomheden købt af Adolf Jensen, der havde stået i lære hos H. Hein senior, og under anden verdenskrig gik det igen fremad.

Adolf Jensen døde i 1945. Hans enke førte virksomheden videre, indtil sønnen, ingeniør Max Dyrborg Jensen, kunne overtage den i 1957. Under den nye ledelse fungerede fabrikken i en årrække også som underleverandør til større motorfabrikker som f.eks. Alpha Diesel i Frederikshavn.

I 1990 var der beskæftiget 10 ansatte på fabrikken i modsætning til tidligere gode år, hvor der havde været op mod 100 ansatte. I 1993 overtog Adolf Jensens sønnesøn (3. generation) Henry Jensen virksomheden. I 1996 var der 30 ansatte på fabrikken, der stadig blev drevet under navnet H. Hein & Sønners. Arbejdet bestod for en stor del af lønarbejde for andre virksomheder, herunder Grundfos i Bjerringbro.

I dag hedder firmaet Hein & Sønner Maskinfabrik, og tilbyder alle former for spåntagende bearbejdning og reparationsarbejde for bl.a. firmaer som Danfoss, Grundfos og B&W.

Denne motor er opbevaret som original og er hentet hos en privat.

Vil du vide mere om motoren eller producenten?
Kontakt Maskinrummet

Kilder:
https://rethinklandbrugshistorien.dk/randers-motorfabrik-tidligere-heins-motorfabrik-a-s-randers1878-1959/

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Hein – G17”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *