Menu Luk

Postbåden TUNØ

Postbåd / Tursejlads ~ Hou (Midtjylland), Danmark

  • Værft: A. Petersen & Søn skibs- og bådebyggeri i Hou
  • Kendetegn: P744 & OU8027
  • Årgang: 1965
  • Længde: 12,19 m – 13,65 m overalt
  • Bredde: 4,27 m
  • Dybgang: 1,8 m
  • Tonnage: 19,95 Tons

Motor: Callesen 425 BO  <— klik på navnet og læs mere om motoren

  • Fart: 10 Knob

Postbåden TUNØ laver havnerundfart i Skagen:

Postbåden TUNØ Sejler ved bookinger på min. 10 personer ved Pier 1:
Kl. 11:30 & 14:00

* LUKKET *

Der kan forekomme afvigelser til sejlruten pga. vind-, temperatur-, strøm- eller andre vejrforhold. 
Med kort varsel kan en afgang helt aflyses eller forkortes. Fx. pga. vejr, sygdom eller tekniske forhold. 
Så vidt det er muligt sejles en tur til Grenen og retur.
– Andre destinationer kan fx. være Skagen Sønderstrand, Kongevillaen, Det Grå Fyr eller omgivelserne i omkring Skagen Havn.

 

Billetprisen er 195 kr – gratis u. 11 år med voksen

Turen varer 90 min.
Max. 36 Personer
* Mulighed for lejning til privatsejlads*

Sejladsen er fra havnen – kongevillaen – grenen

BILLETTER KAN KØBES VED MASKINRUMMET OG PLESNERS BADEHOTEL

Billetten købes samme dag eller på forhånd til afgang på en given dato og tidspunkt.

Der kan købes pølser og drikkevarer ombord.

* LUKKET *

Kontakt Maskinrummet

________________________________________________________________

Om Tunø

M/S TUNØ blev bygget af A. Petersen & Søn skibs- og bådebyggeri i januar 1965 for 200.000 kr.
Juni 1965 blev motorpassager- og postbåden leveret til Tunø Sogneråd, hvor den sammen med lægebåden  “Kjeldsen” (tidligere passagerbåd) fragtede passagerer og forsyninger mellem Tunø, Århus og Kolby Kås.
Den havde også en rute mellem Hou og Tunø.
–  På det tidspunkt kunne båden bemande 45 passagerer.

Skroget er sværtbygget af eg på eg og med formen som en slank fiskekutter med krydserhæk.
Det rummelige dækshus er sammenbygget med styrehuset, hvor der under dækket er lukaf, maskinrum og agten derfor et lille lastrum.
– På det tidspunkt var det en 2-Cylindret, 4-Takts Callesen Diesel 422BO motor på 90 HK der drev færgen.

Fra Passager- & Postbåd, Til Charter & Tursejlads

I 1979 stoppede man ruten mellem øen, Århus og Kolby Kås – båden blev solgt videre.
– Den havde en lang årrække med skiftende ejere, både fra private og hos Odder Kommune, indtil den i 2005 blev købt af MS Tunø A/S.

Opdateres…

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Postbåden TUNØ”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *