Bedford Bus – Skagen Bussen – Drives af Maskinrummet
I 2022 meddelte man, at bussen ikke ville komme til at fortsætte med at køre i de kommende år
– dette skyldes uoverensstemmelser mellem den tidligere ejer af bussen og de frivillige der vedligeholdte på bussen,
samt blev der meddelt besparelser på de økonomiske midler til at drive bussen. Derfor måtte bussen sælges videre.
Bedford Bussen (Skagen Bussen, som den også kaldes) bliver i Skagen:
Bussens historie stammer helt tilbage fra 1937 – og på Maskinrummet er vi stolte over at kunne meddele, at bussen fortsat vil præge bybilledet i mange år endnu !
*** BUSKØRSLEN ER SAT I PAUSE GRUNDET ÆNDRINGER/OPSTRAMNINGER AF REGLER PÅ BUSKØRSEL ***
Køb din busbillet og tag med på cruise-tur rundt i Skagen som passager i den gamle Bedford Bus – du/I vil opleve 1,5 times+ buskørsel mellem Skagens attraktive seværdigheder
Busturen har nogle stops undervejs, hvor der vil være noget informativt ved og mellem stoppene.
Bussen starter og stopper ved Maskinrummet
Ved køb af din(e) busbillet(ter), da er entrébilletten til Maskinrummet også inkluderet i prisen
* Op til 20 passagerer *
FOR 130 KR.
* BUSBILLETTER SÆLGES IKKE SEPARAT
– RESERVERING/LEJNING VED FULD BOOKING
*** BUSKØRSLEN ER SAT I PAUSE GRUNDET ÆNDRINGER/OPSTRAMNINGER AF REGLER PÅ BUSKØRSEL ***
Bedford Bussens livsforløb:
i 1936 søgte man om tilladelse til busdrift fra Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring. Det var Skagensbanen og DSB, der i samarbejde søgte om tilladelsen til busdriften – man fik koncessionen d. 3 december og busdriften kunne begynde d. 22 maj 1937.
Bussen blev bestilt hos J. Ørum-Petersen d. 13 Februar 1937 i Herning til en kostpris på 13.800,00 kr, og kunne leveres allerede d. 14 Maj 1937
KAN OGSÅ SES I GALLERIET
Den kørte ruten SB 8 og er indregistreret P 239. På hverdage kørte bussen 2 ture, mens den om søndagen kørte 3 ture – køretiden varede ca. 1 time og billetpriserne afhang af hvor langt man kørte med bussen. Startprisen for en billet var 8 øre pr. km for de første 10 km, herefter var det 7 øre pr. km for de næste 10 km, og til sidst 6 øre pr. km for den resterende del af ruten.
I September 1938 blev busruten ændret – man kørte da i stedet fra Ålbæk – Jerup – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring.
Der blev også kørt en ny rute, som blev betjent af den kære Skagen Bus; fra Ålbæk – Tuen – Sørig – Mosbjerg – Sindal – til Hjørring.
I ca. midten af 2. verdenskrig (fra 1. april 1942) blev der kun kørt én tur dagligt; fra Ålbæk – Tuen – Mosbjerg – Hjørring.
Dette gjorde man frem til 1946, da der var mangel på benzin og dæk, dermed modulerede man bussen så den kunne forsynes ved gasgenerator.
Efter 2. verdenskrig kom Amerikanerne med Marshall-hjælpen, en social og økonomisk håndsrækning til store dele af de vestlige lande, som en start på globalisering og Amerikanisering – med Marshall-hjælpen, da kunne bussen repareres i 1946-47 efter det store slid fra krigstiden. Sæderne blev betrukket med rødt stof og der blev lagt nyt linoleum gulv.
Herefter blev bussen brugt til at køre børn i skole, kørsel med turister, hånd- og fodboldspillere – den blev sågar brugt som værkstedsvogn til at køre mekanikere og værktøj til de forskellige garager i Ålbæk.
Da bussen flyttes til Skagen i 1950, da måtte bussen registreres som turistkørsel, så den måtte tage disse forskellige grupper med op på farten – den kørte med pladerne P8853 indtil bussen til sidst blev afmeldt d. 29 september 1962.
Opdateres…
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.