Menu Luk

DAN Motor – AMI

Skibsmotor ~ København, Danmark

  • Årgang: 1934
  • Drivkraft: Diesel
  • Motor: 1-Cylindret, 2-Takt
  • Ydelse: 8 HK (400 o./min)
  • Vægt: Ca. 400 Kg

Virkemåde: 

  • Smøring: Automatisk
  • Tænding: Glødehoved
  • Indsprøjtning: Trykforstøvning
  • Køling: Fersk- eller søvand
  • Cylinder-diameter: 125mm
  • Slaglængde: 160mm

* Motoren har været anvendt på kuttere.

Fabrikant Peter Jørgensen i København var den første, der fremstillede en motor, der var velegnet til brug i fiskefartøjer – dertil kan man udnævne ham som pioner inden for dansk motorfremstilling. 

– Hans fabrik, der startede 1893 i Sortedamsgade på Østerbro, var den første specialfabrik for petroleumsmotorer i Skandinavien. 

Fabrikken startede med at producere stationære motorer til landbruget og industri.

De første motorer var 4-takts glødehovedmotorer på 2-4 HK – disse blev produceret i 1894 og drives af petroleum. 

Efterspørgslen var stor, og det gik strygende for DAN, som Peter Jørgensen kaldte sin fabrik. Selvom fabrikken startede med at producere stationære motorer, så var det i fiskeriet de fleste motorer kom til at aftage – dog var det ikke for at fremdrive fartøjerne, men de anvendes i stedet til at trække spil for indhalingen af fiskeredskaber. Det var først i 1898 at man begyndte at installere motorer nede i bådene for at lave fremdrift til fartøjet. Det var en stor succes – dog oplevede man konkurrence fra Brdr. Houmøller og den svenske fabrikant, Bolinders.
– Senere var det TUXHAM, Vølund og Nordan der var konkurrenterne.

 DAN-motorerne blev prisbelønnet på mange udstillinger (Bergen 1898, Odense 1900, Trondhjem 1902) og i 1907 var der allerede solgt 426 motorer. I 1910 var antallet nået op på 2000 stk. Men DAN-motorene kunne ikke klare efterspørgslen alene. Af 13.781 reg. fiskerifartøjer i 1908 havde kun 1.495 fået installeret motor.

I 1909 døde P. Jørgensen af sygdom. Hans bror Chr. Emil Jørgensen overtog ledelsen og fra 1910 dannedes Aktieselskabet P. Jørgensens Dan Motorfabrikker med en aktiekapital på 300.000 kr. Fabrikken kørte på højtryk og i 1912 havde man en årsproduktion på 400 motorer og med en stab på 150 ansatte.

I 1915 trak Chr. Emil Jørgensen sig ud af DAN-fabrikken. Han startede sin egen virksomhed: Nordan Motorfabrikker, som havde til huse på Amager. 

De to virksomheder arbejdede med den samme ledelse, men med hver sin produktion. I juli 1958 flyttede produktionen af motor til Esbjerg Havn. Den startede med 15 mand på værkstedet, hvor der blev fremstillet råolie motorer, 2-takts med 1 eller 2 cylindre, samt blev der produceret små 2-takts benzinmotorer til joller.

Produktionen af motorer stoppede helt i begyndelsen af 1970’erne. Sideløbende med motorerne byggede DAN i Esbjerg mange andre produkter for fiskeriet og industrien.
– I 1975 flyttede virksomheden fra havnen og uden for byen, hvor den fortsat eksisterer i bedste velgående.

Denne motor er opbevaret som original, og er hentet hos en privat.

Vil du vide mere om motoren eller producenten?
Kontakt Maskinrummet

Kilder:
https://museumodense.dk/artikler/motorfabrikken-danmark/
https://rethinklandbrugshistorien.dk/p-joergensen-motorfabrik-a-s-kbh-dan-motorfabrikker-dan-motorfabrik-motorfabrikken-dan/

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “DAN Motor – AMI”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *